Svedala kommun: Från sistaplatsen till nummer 44 – är det en iscensatt succé?

Bakgrund: Sveriges företagsovänligaste kommun

Från 2017 till 2020 föll Svedala kommun dramatiskt i Svenskt Näringslivs bedömning av företagsklimat.

Kommunhuset_uti_Svedala

Företagarna klagade på att de aldrig erhöll stöd, men ständigt utsattes för nya avgifter och utredningar som ofta rörde sig om små detaljer.

Tillsynskostnaden var satt till 1400 kronor per timme

Företagare beskrev en vardag där de levde i ständig oro för nya inspektioner, ofta initierade av kommunen genom att granska företags hemsidor, etiketter och liknande.

Att kritisera en avgift eller inspektion kunde medföra ytterligare utredningar och fler kostnader.

Kommunen hade rättigheter att nedlägga företag, och en stor del av småföretagarna kände sig utan makt inför systemet.

Företagarnas avhopp och skepsis

Resultatet var att näringslivsorganisationer i Svedala avbröt sin relation med kommunen

Många företag valde att omlokalisera eller inte öppna verksamhet i kommunen

Ryktet om Svedala som Sveriges mest ogästvänliga kommun för företag spreds

och det skrevs om situationen i hela landet

Vändningen – men inte genom reformer


Problemen hade kunnat åtgärdas enkelt genom att:

Ge instruktioner till inspektörer att bistå, istället för att hindra, företagen

  • Fastställa en övre gräns för inspektionskostnader
  • Minimera antalet inspektioner till ett minimum
  • Införa rimliga tidsramar och utbilda inspektörer om företagens betydelse
  • Kommunen valde en alternativ väg istället för att omgestalta tillsynen.

    Fokus lades på att förbättra bilden av Svedala bland de företag som har rösträtt i Svenskt Näringslivs enkät.

    Kommunen tog in två specialister för att höja sin ranking, sände ut nyhetsbrev, byggde ut sin webbsida, startade en tidning och sociala medier-kampanjer och positionerade sig som Sveriges topp företagskommun på deras webb och under flera event.

    De ekonomiska investeringarna tog fart.

    Resultaten: En ökande trend i ladderingsresultatet


    Från bottenplaceringar 2020 (plats 236) har Svedala klättrat till plats 44 år 2024 – den bästa utvecklingen i Skåne de senaste fem åren

    Svedala kommun har år efter år höjt sitt betyg i Svenskt Näringslivs enkät, stigande från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala av sex

    Diskussion: Handlar det om manipulation eller reell förbättring?

    Även med förbättrad ranking fortsätter kritiken att strömma in från företagarna.

    En del företagare håller sig tysta i offentligheten av oro för att träffas av kostsamma tillsynsavgifter eller böter som hämnd.

    Avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn är fortfarande verklighet, och kommunen drar in mer pengar än någonsin på dessa avgifter.

    Småföretagarna upplever inte någon förbättring, tvärtom – antalet inspektörer har ökat och rädslan för kommunen är omfattande.

    Huvudsakligen är det medlemsföretag i Svenskt Näringsliv med rösträtt som observerar förbättringar i enkäten.

    För andra företagare kvarstår ofta situationen densamma eller försämras jämfört med tidigare.

    Rankingspositionen för Svedala kommun har blivit bättre, men företagen upplever större svårigheter


    Att Svedala kommun har klättrat i företagsrankingen står utan tvekan

    Men bakom siffrorna finns en annan verkelighet, där många företagare fortfarande känner sig motarbetade och ekonomiskt pressade av kommunens tillsynsregim

    Under 2025 har aktiviterna ökat för att värva ytterligare röster.

    Evenemang såsom jippon, fester och prisutdelningar för de med rösträtt bidrar till att öka antalet röster.

    Nu har Svedala kommun anställt ytterligare en person med uppgift att få fler företag att flytta till Svedala.

    Så att fler avgifter kan inkasserars.

    Tags:
    Previous Post

    Anskaffa Julmust Koncentrat: Din Handbok för Att Skapa Egen Julmust Hemma

    Next Post

    Citronsyra i hemgjorda ansikskrämer